Ρωτήσαμε την παιδίατρο Αλεξάνδρα Κοσμαρίκου μερικές συνηθισμένες ερωτήσεις και σας παρουσιάζουμε τις απαντήσεις.
Τι να κάνω όταν το παιδί μου έχει πυρετό;
Σίγουρα δεν πανικοβάλλομαι! Ο πυρετός δεν είναι ο εχθρός μας, αλλά η αιτία που τον προκαλεί! Εξάλλου οι υψηλές θερμοκρασίες ενισχύουν την άμυνα του παιδικού οργανισμού απέναντι στους μικροοργανισμούς.
Παρόλο που πολλά παιδιά με τις υψηλές θερμοκρασίες παρουσιάζουν κρύα άκρα, το σημαντικό είναι να είναι ντυμένα όσο το δυνατόν λιγότερο, ώστε να μπορούν να αποβάλλουν τη θερμότητα.
Επίσης, δεν ξεχνώ να προσφέρω άφθονα υγρά (γάλα, νερό, φυσικούς χυμούς) για να ελαχιστοποιήσω τον κίνδυνο αφυδάτωσης, αλλά αποφεύγω να ταΐσω το παιδί ενώ έχει πολύ υψηλό πυρετό, γιατί μπορεί να κάνει εμετό.
Εάν η θερμοκρασία φτάσει πάνω από 39,5°C, μπορώ να του κάνω ένα χλιαρό μπανάκι. Θυμάμαι ότι δεν πρέπει να χορηγώ κατευθείαν αντιπυρετικά φάρμακα (δεν ρίχνω την άμυνα του οργανισμού!), αλλά μόνο όταν το παιδί παρουσιάζεται πολύ καταπονημένο. Φροντίζω να έχω προμηθευτεί έγκαιρα τα κατάλληλα αντιπυρετικά, αλλά και ομοιοπαθητικά φάρμακα για τον πυρετό.
Παρά την ανησυχία μου, δεν ξυπνώ το μικρό μου για να το θερμομετρήσω, αφού η ξεκούραση του είναι πιο σημαντική από το ύψος του πυρετού.
Και… δεν ξεχνώ να κάνω υπομονή, πυρετός είναι, θα περάσει!
Πότε να το πάω στον οδοντίατρο;
Όλος ο εσωτερικός κόσμος των παιδιών αντανακλάται στο χαμόγελό τους! Αυτός, αλλά και πολλοί άλλοι είναι οι λόγοι που τόσο η περιποίηση της στοματικής κοιλότητας, όσο και ο τακτικός οδοντιατρικός έλεγχος, πρέπει να ακολουθούνται με απόλυτη ακρίβεια. Τα μικρά μας αποκτούν μία σχετική αυτονομία στο να καθαρίσουν σωστά τη στοματική τους κοιλότητα μετά τα 6-7 έτη ζωής. Ο γονιός λοιπόν μέχρι την ηλικία αυτή, αλλά και η Παιδίατρος κατά τη διάρκεια των παιδιατρικών ελέγχων, είναι οι υπεύθυνοι για τον έλεγχο της κατάστασης της στοματικής κοιλότητας του παιδιού.
Συνήθως σε παιδιά που δεν παρουσιάζουν εμφανή προβλήματα ή ενοχλήσεις, συνιστάται ο πρώτος οδοντιατρικός έλεγχος να γίνει κάποια στιγμή μετά την πρώτη δημοτικού, όταν τα παιδιά συνεργάζονται και καλύτερα με τον οδοντίατρο.
Η επίσκεψη στον οδοντίατρο πρέπει όμως να πραγματοποιηθεί νωρίτερα, εάν το παιδί παρουσιάζει ενοχλήσεις (πχ πόνο) ή/και εάν ο γονέας ή η Παιδίατρος διαπιστώσουν εμφανείς αλλοιώσεις στη στοματική κοιλότητα, ύπαρξη πλάκας ή τερηδόνας. Επίσης υποψήφια για έναν προληπτικό έλεγχο στον οδοντίατρο πριν την πρώτη δημοτικού είναι τα παιδιά των οποίων οι γονείς παρουσιάζουν μία ιδιαίτερα «άσχημη» ποιότητα δοντιών.
Πόσες ώρες μπορούν να βλέπουν τα παιδιά μας τηλεόραση;
Η τηλεόραση και οι υπόλοιπες ηλεκτρονικές συσκευές με οθόνη (κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ, υπολογιστές, ηλεκτρονικά παιχνίδια κτλ) έχουν κατακλύσει πλέον την καθημερινότητα των παιδιών, με αποτέλεσμα να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής τους. Επειδή όμως η υπέρβαση της χρήσης τους έχει πολύ σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία τους, είναι σημαντικό οι γονείς να βάζουν τα κατάλληλα όρια.
Για τα παιδιά κάτω των 18 μηνών – 2 ετών συστήνεται η μηδενική έκθεση στην τηλεόραση και στις άλλες οθόνες, ενώ για τα νήπια, έως την ηλικία των 5, προτείνεται η έκθεση να μην ξεπερνά την μία ώρα ημερησίως. Από την ηλικία των 5 ετών και άνω, ο χρόνος που θα μπορεί ένα παιδί να αφιερώνει μπροστά από μία οθόνη δεν θα πρέπει να ξεπερνά συνολικά τις δύο ώρες ημερησίως.
Επίσης οι γονείς οφείλουν να θέτουν όρια, όχι μόνο στο χρόνο που τα παιδιά αφιερώνουν στις ηλεκτρονικές συσκευές με οθόνη, αλλά και στο τι παρακολουθούν. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να είναι πολύ αυστηροί σε σχέση με θέματα ακατάλληλα για την ηλικία των παιδιών (π.χ. βία, σεξουαλικό περιεχόμενο, ακατάλληλη γλώσσα κτλ). Επιπλέον, η χρήση της «οθόνης» πρέπει να απαγορεύεται τουλάχιστον μία ώρα πριν τον ύπνο, καθώς και κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Γενικότερα καλό είναι, οι γονείς να θέτουν τους κανόνες από την πολύ μικρή ηλικία των παιδιών, αλλιώς μετά θα συναντήσουν δυσκολία στην εφαρμογή τους.
Το παιδί μου με χτυπάει. Πώς να το διαχειριστώ;
Πολλά είναι τα παιδιά, συνήθως μικρής ηλικίας, που μπορεί να «σηκώσουν χέρι» στο γονιό τους για διάφορους λόγους. Ποιοι είναι οι βασικοί κανόνες που ο γονέας πρέπει να ακολουθήσει σε αυτήν την περίπτωση;
Αρχικά παραμένω ήρεμος, χωρίς έντονες αντιδράσεις. Σε καμία περίπτωση δεν ανταποδίδω, δηλαδή δεν χτυπώ το παιδί μου. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί στιγμιαία να κερδίσω την υπακοή του, αλλά μακροπρόθεσμα ενισχύω την επιθετική συμπεριφορά του.
Δεν γελώ και δεν το εκλαμβάνω ως κάτι αστείο. Το σημαντικό είναι το παιδί να καταλάβει τη βαρύτητα των πράξεών του.
Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβω το γιατί το παιδί μου παρουσιάζει αυτήν τη συμπεριφορά πχ λόγω πείσματος, κούρασης, πείνας, θυμού κτλ. Στη συνέχεια του μιλώ ήρεμα, δείχνοντάς του κατανόηση και επεξηγώντας του πώς αισθάνονται οι άλλοι όταν τους χτυπά. Προσπαθώ να του υποδείξω άλλους τρόπους πιο «ήπιους» που μπορεί να χρησιμοποιεί για να εκφράσει τα διάφορα συναισθήματά του.
Φροντίζω στο σπίτι να μην υπάρχει ένταση, αλλά μια ήρεμη ατμόσφαιρα με σεβασμό και Αγάπη.
Το πιο σημαντικό βέβαια είναι να μην εγκαταλείψω το παιδί μου τη στιγμή της έντασης, αλλά να παραμείνω κοντά του. Εξάλλου μπορεί το μικρό μου να λειτουργεί έτσι, ακριβώς επειδή χρειάζεται την παρουσία και την αγκαλιά μου!
Ευχαριστούμε για τη συνεργασία την κ. Αλεξάνδρα Κοσμαρίκου, παιδίατρο.
Κάντε LIKE στη σελίδα Marvelous Moms στο Facebook για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία νέα και τους διαγωνισμούς!
Διαβάστε ακόμα: